BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRETİM ELEMANLARININ DUYGUSAL TACİZ (MOBBİNG) FARKINDALIKLARININ ARAŞTIRILMASI

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRETİM ELEMANLARININ DUYGUSAL TACİZ (MOBBİNG) FARKINDALIKLARININ ARAŞTIRILMASI / A study of mobbing awareness levels of lecturer's in the school of physical education and sport

Yazar: ŞÜKRÜ BİNGÖL
Danışman: YRD. DOÇ. DR. M. FATİH KARAHÜSEYİNOĞLU
Fırat Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2012
149 s.

Günümüzde işyeri ortamının özelliklerinden biri çalışanlarına değer verilmesi, sağlıklı ve güvenli bir iş ortamı sağlamasıdır. Buna karşın örgütler son yıllarda çalışanlarının duygusal sağlığına ciddi bir tehdit oluşturan duygusal taciz olgusu ile karşı karşıyadır. Duygusal taciz; bir bireye bir veya bir kaç kişi tarafından sistemli biçimde yöneltilen, düşmanca ve ahlak dışı davranışlardır. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim elemanlarının duygusal tacize ilişkin farkındalıklarını belirlemek amacı ile Türkiye'de Yedi Coğrafi bölgeden 14 Üniversitede görev yapan çeşitli akademik unvana sahip 310 Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim elemanına Leymann'ın (1993) geliştirdiği Aktop (2006) tarafından uyarlanan "Duygusal Taciz Ölçeği" uygulanmıştır. Çalışmanın anket formu, demografik özelliklerin belirlendiği ilk kısım ile kendi içerisinde altı alt boyutu olan "Duygusal Taciz" ölçeğinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra, araştırmanın amacına uygun olarak yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, kruskal wallis, korelasyon testleri uygulanarak veriler tablolara dönüştürülmüştür. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim elemanlarının duygusal taciz alt boyutlarına ilişkin puan ortalamalarından en yüksek "itibara saldırı", en az ise "sağlığa doğrudan saldırı" puan ortalamalarının olduğu görülmektedir. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim elemanlarının, cinsiyetlerine, medeni durumlarına boy uzunluklarına, idari görev türlerine ve çalıştıkları bölümlere göre duygusal taciz alt boyut puan ortalamalarının farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Fakat öğretim elemanlarının yaşlarına, unvanlarına, idari görevlerinin bulunup bulunmama durumlarına ve çalışma sürelerine göre duygusal taciz puan ortalamalarının farklılaştığı belirlenmiştir. Bu bağlamda Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim elemanlarının farkındalıklarının bazı değişkenler açısından farklılaştığı görülmektedir. Sadece öğretim elemanlarının değil diğer pek çok iş alanında farkındalığının geliştirilmesine yönelik çalışmaların artırılması ve özellikle hukuksal boyutta gerekli yasal düzenlemelerin yapılması önem arz etmektedir.