İLKÖĞRETİM DEVLET OKULLARINDA GÖREV YAPMAKTA OLAN REHBER ÖĞRETMENLERİN OKUL ORTAMINDA ALGILADIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ ÇOK BOYUTLU İNCELENMESİ (İSTANBUL İLİ, ANADOLU YAKASI ÖRNEĞİ)

İLKÖĞRETİM DEVLET OKULLARINDA GÖREV YAPMAKTA OLAN REHBER ÖĞRETMENLERİN OKUL ORTAMINDA ALGILADIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ ÇOK BOYUTLU İNCELENMESİ (İSTANBUL İLİ, ANADOLU YAKASI ÖRNEĞİ) / A multi dimensional study of the mobbing behaviours that are perceived at school environment by guidance counselors who work at the primary public schools(Anatolian Site, the city of Istanbul)

Yazar: BERNA ÖZEN
Danışman: DR. MUSTAFA OTRAR
Yeditepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
355 s.

Bu araştırmada İstanbul İli Anadolu Yakası devlet ilköğretim okullarında görev yapmakta olan rehber öğretmenlerin okul ortamında algıladıkları yıldırma davranışlarının çok boyutlu incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma İstanbul İli Anadolu Yakası'nda çalışmakta olan 306 rehber öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uyarlanan ilköğretim okullarında çalışan rehber öğretmenlere yönelik yıldırma eylemleri anketi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli Anadolu Yaka'sında bulunan 13 ilçedeki 455 rehber öğretmen, örneklem grubunu ise 6 ilçeden seçilen 306 rehber öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Örneklem grubunu oluşturan rehber öğretmenlerin ve yıldırma davranışlarını uygulayan kimselerin demografik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla frekans ve yüzde gibi betimsel istatistik ve çapraz tablolar kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine göre erkek rehber öğretmenlerin genel olarak yıldırma davranışlarına kadın rehber öğretmenlerden daha az maruz kaldıkları görülmüştür. Medeni durum değişkenine göre; evli, bekar ya da diğer grupta yer almak arasında önemli bir dağılım farkı görülmemiştir. Çoğu rehber öğretmenin hem birinci hem de ikinci kademede yoğun olarak tek başlarına çalıştıkları anlaşılmıştır. Dolayısıyla, sayısal olarak çoğunluğa sahip olan ve her iki kademede de çalışan rehber öğretmenlerin en sık yıldırma davranışlarına maruz kalan grup olduğu dikkat çekmektedir. Kurumda çalışma süresi değişkenine bakıldığında, 16-20 yıl, 21 yıl ve üstü kurumda çalışma süresine sahip olanların ve yaş değişkeninde de 41-46 yaş, 47-52 yaş ve 53 yaş ve üstü gruplarda genel olarak yok veya nadiren cevaplarında yığılma olduğu görülmektedir. En son incelenen çalışma süresi değişkeninde ise; 16-20 yıl, 21 yıl ve üstü kurumda çalışma süresine sahip olanların yok veya nadiren cevaplarında yığılma olduğu dikkat çekmektedir.