İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÖĞRETMENLERE UYGULANAN PSİKOLOJİK ŞİDDETİN (MOBBİNG) İŞ DOYUMUNA ETKİSİ: ANKARA İLİ SİNCAN İLÇESİ ÖRNEĞİ

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÖĞRETMENLERE UYGULANAN PSİKOLOJİK ŞİDDETİN (MOBBİNG) İŞ DOYUMUNA ETKİSİ: ANKARA İLİ SİNCAN İLÇESİ ÖRNEĞİ / Primary school teachers in the implementation of the psychological impact of violence on labor satisfaction: Ankara county Sincan district example

Yazar: MEHMET ALİ DOĞAN
Danışman: PROF. DR. DİLAVER TENGİLİMOĞLU
Atılım Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Bölümü / İşletme Anabilim Dalı / İşletme Yönetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
156 s.

Türkiye'de uzun yıllardır varlığı hissedilen ancak tam olarak adı konmamış olan psikolojik şiddet (mobbing) kavramı, psikolojik şiddet, psiko-terör, psikolojik taciz, yıldırma, zorbalık, duygusal taciz, duygusal zorbalık gibi adlarla literatürde yerini almıştır. Psikolojik şiddet (mobbing) ile ilgili olarak yapılan tanımlamalar ışığında, psikolojik şiddet (mobbing), işyerlerinde çözümlenememiş çatışmanın şiddetlenmesi neticesinde, işgörene, üstü, astı ya da iş arkadaşları tarafında sürekli ve sistematik bir şekilde uygulanan küçük düşürücü, itibarını zedeleyici, aşağılayıcı davranışlar yoluyla işgöreni soyutlamak ve işyerinden uzaklaşmasını sağlamak amacıyla yapılan davranışlar olarak tanımlanabilir. İş doyumu ise çalışanların işlerin¬den duyduğu hoşnutluk ya da hoşnutsuzluk olarak tanımlanmış olup, işin özellikleri ile çalışanların istekleri birbirine uyduğu zaman gerçekle¬şen bir duygudur. Bu araştırmada ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlere uygulanan psikolojik şiddetin psikolojik şiddet (mobbing) iş doyumuna etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Ankara İli Sincan İlçesinde kamu ve özel ilköğretim okullarında çalışan 330 öğretmene anket uygulanmıştır. Araştırmanın analizine göre psikolojik şiddet (mobbing) ile iş doyumu arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen önemli bir bulguda psikolojik şiddet (mobbing) uygulaması; en çok dedikodu çıkarılması, hareketlerin taklit edilmesi ve sözün kesilmesi yoluyla gerçekleştirilmektedir.Ayrıca İş doyumu ile ilgili çalışanlar üzerinde etkili olan faktör ise; toplumda saygın olma, kurum politikaları ve uygulanışı, övgü almak, işyeri şartları özellikleri bulunmuştur. Bu sonuçlardan hareketle okul yönetimleri için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.