ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI YILDIRICI DAVRANIŞLAR İLE İŞDOYUMU ARASINDAKİ İLİŞKİ

ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI YILDIRICI DAVRANIŞLAR İLE İŞDOYUMU ARASINDAKİ İLİŞKİ / The relationship between mobing and job satisfaction of high schools' teachers

Yazar: HAMDİYE OKAN
Danışman: PROF. DR. MÜNEVVER ÇETİN
Maltepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2010
125 s.

Araştırmanın evrenini, orta öğretimde çalışan, öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem olarak, İstanbul'un Maltepe, Pendik ve Kartal ilçelerindeki T.C. Milli Eğitim Bakanlığı'na özel ve resmi ortaöğretim okullarında görev yapan rastgele seçilen 106'sı erkek, 151'i bayan toplam 257 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada, orta öğretimde görevli öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırıcı davranışların iş doyumu arasındaki etkisi ve bazı değişkenler (cinsiyet, yaş, branş, kıdem, eğitim düzeyi) ile ilişkisini incelenmiştir. Bu amaçla Araştırmada öğretmenlere üç anket verilmiştir, birinci anket, öğretmenlerin özelliklerine ilişkin kişisel bilgilerin alındığı kişiler bilgi formundan oluşmaktadır. Diğer ölçek yıldırıcı davranış ölçeği oluşmaktadır ve üçüncü ölçekte ise iş doyumu ölçeği verilerek, ölçek sonuçları toplandıktan sonra veriler Sosyal Bilimler için geliştirilmiş olan SPSS v13.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Bağımsız Değişkenli t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi, kullanılmıştır. Analizlerde anlamlılık için asgari kritik değer 0.05 olarak alınarak, elde edilen bulgular doğrultusunda istatistiki ve mantıksal yorumlar yapılmıştır Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda; istatistiksel olarak öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma eylemleri, yıldırıcı davranışlar anketi puanlarına göre yaş, cinsiyet, medeni durum, kıdem, görev yapılan okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermemektedir. Ayrıca yıldırma eylemleri ile iş doyumu arasındaki korelasyon sonuçlarına göre anlamlı bir ilişki olmadığı görülmektedir. Bununla birlikte; yıldırıcı davranışlara maruz kalan öğretmenler arasında yapılan, İstatistiksel analiz sonuçlarına bakıldığında ise yıldırıcı davranış ölçeği sonuçları ile öğretmenlerin cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Araştırmanın bulguları ve sonuçları ışığında önerilerde bulunularak bir sonraki araştırmalar için diğer araştırmacılara öneriler geliştirilmiştir.